Jesu sju Jag Är-ord i Johannesevangeliet.

 

 

Jesus_Giotto_03.8

Giotto. Jesus uppväcker Lasarus

 

 

 

Det Jesus sade om sig själv kan sägas sammanfatta det han är för oss.

 

Dessa sju meningar kallas hans Jag Är-ord. Han utgår från och använder det heliga gudsnamnet, Jahve, ”Jag är den jag är”, och beskriver vem han är, vilket alltså är vad han betyder för oss. Han gör ett uttalande om vem han är och visar sedan i konkret handling vad det innebär. Det är ett tydligt mönster i Johannes evangelium, men inte bara där. Det är Jesu pedagogik att illustrera det han vill ha sagt rent praktiskt, eller att göra det i liknelseform.

 

 

Jag är livets bröd, Joh 6:35

Jag är världens ljus , Joh 8:12

Jag är dörren, Joh 10:9

Jag är den gode herden, Joh 10:11

Jag är uppståndelsen och livet, Joh 11:25, 26

Jag är vägen, sanningen och livet, Joh 14:6

Jag är vinträdet, Joh 15:5

 

+++

 

Jesus ger oss andlig föda, eller man kan kanske säga föda för hela livet. Han ger oss näring oss, mättar oss i djupet av vår existens. Vi får även be om dagligt bröd i Fader vår, men här handlar det säkert om en rent existentiell mättnad som bara han kan ge oss. Vi är skapade av Gud för att leva för honom, det är själva livets mål och mening. För oss alla vilsna, sökande människor kommer Jesus från Gud med liv, med hans kärleks liv, och ger oss det brödet som mättar.

Detta säger han efter att ha mättat 5 000 i ödemarken, och han kontrasterar det han ger med Moses när folket fick manna från Gud, men de dog alla. Jesus däremot ger det bröd som ger evigt liv.

 

+++
Jesus ger oss ljuset från Gud och leder oss rätt. Den som vandrar i mörkret ser inte vart han går. Vi behöver Guds eget ljus för att lära känna Gud själv. Han måste uppenbara, visa vem han är i ord och handling. Han är den ende som kan besegra  allt mörker som finns inom oss och i världen. Hans ljus avslöjar all synd, all lögn och förställning men det är samtidigt fyllt av barmhärtighet. Gud vill vårt bästa, att vi lever i sanningens ljus och får hjälp med att förvandlas till de människor han vill vi ska bli.

Detta säger han innan han botade en blindfödd man som fick sin syn och kunde se dagens ljus.

 

+++

 
Jesus är själva dörren, ingången till Guds rike. Vi kommer in i Guds rike genom Jesus. Han visar vem Gud är och genom sin död för våra synder kan Gud öppna dörren till det förlorade paradiset. Det är Jesus själv som ÄR allt detta vi behöver och därför måste vi ha en personlig relation till honom själv. Det är inte framför allt lärosatser vi tror på utan personen Jesus Kristus, Guds Son, vår frälsare och Herre. Han är allt vi behöver för vårt liv, vår frälsning och vår salighet.

Detta säger han innan han blir involverad i ett av många samtal med det judiska ledarskapet.

 

++++

 
Jesus har som den gode herden omsorg om oss, sin hjord. Han skyddar oss från våra fiender , de andemakter som vill oss illa, som stjäl, sargar och förstör. Han leder oss rätt, genom alla svåra och trånga passager till gröna ängar. Han tar hand om oss, ger oss det vi behöver, och förbinder våra sår. Han ger t o m sitt liv för fåren.

 

+++

 

Jesus är uppståndelsen och själva livet.

Detta säger han om sig själv innan han uppväckte Lasarus från de döda. Det är en profetisk proklamation om hans makt över döden och vad som kommer att ske vid hans återkomst.

 

Han besegrade döden för vår skull och ger oss evigt liv. Jesus kunde inte dö, han var Guds Son och levde i fullkomlig lydnad för sin Faders vilja. Men han valde att ge sitt liv i döden för oss, för att försona oss med Gud och få oss tillbaka till Fadern. Ingen människa söker Gud av sig själv, han måste dra oss till sig. Vi föddes in i mänsklighetens frånvändhet mot Gud och löses från detta genom hans kärleks mirakel.

 

Jesus är den förste som uppstått från de döda och vid hans återkomst ska vi alla uppstå, till evigt liv och/eller till dom. Han ÄR själva livet, precis som hans Fader är skaparen och den som ger oss liv., och Anden är livgivaren. De tre personerna i Gudomen är aktiva och delaktiga i skapelsens och frälsningens mysterier.

 

+++

 

Jesus uppenbarade dessa djupa sanningar om sig själv för lärjungarna under den sista måltiden innan sitt lidande och sin död.

 

Han ÄR själva vägen till Gud, han visar oss sanningen om Gud och är återigen, själva livet från Gud.

 

Tre gånger nämns just LIVET i dessa majestätiska proklamationer. Det betonar det Jesus är och gör för oss i sin totalitet: han ger oss det eviga livet från Gud, som inte enbart är temporalt utan kvalitativt helt annorlunda än det liv vi känner till från vår begränsade jordiska horisont. Gud är Ande och Liv och vi får av nåd bli delaktiga av detta liv. Vi har det inte i oss själva av naturen, utan det är en gåva. Vi har ingen gnista i vårt innersta som gör att vi kan bli gudomliga på egen hand, utan vi måste omvända oss och födas på nytt av Guds Ande för att få tillträde till Guds rike.

 

+++

 

Jesus är vinträdet och vi är grenarna. Det beskriver den djupa livsgemenskapen och närheten till Gud genom honom. Vi är i honom så helt och håller organiskt att hans liv strömmar genom oss. En annan bild som Paulus använder är att Kristus är huvudet, och vi kroppen. Men vi å vår sida måste vinnlägga oss om att förbli i honom:

Förbli i mig, så förblir jag i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv, utan endast om den förblir i vinstocken, så kan inte heller ni det, om ni inte förblir i mig. 5 Jag är vinstocken, ni är grenarna. 

 

Det var också en del av Jesu ”testamente” . Lärjungarna skulle snart bli förkrossade och förvirrade över Jesus död, för de hade ännu inte förstått betydelsen av hans offer. Men Jesus tröstade dem i sitt avskedstal och försäkrade dem om att han inte skulle lämna dem utan komma tillbaka dem när den Helige Ande blev utgjuten över dem. Då skulle de vara i honom som grenarna i vinstocken.

 

+++

Det var bara en kort reflektion, det finns så mycket mer att säga om djupen och storheten i dessa ord av Jesus.

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.