Uppenbarelseboken. Översikt VI.

 

seven churches

 

 

Johannes fick denna befallning av Herren: ”Skriv ner i en bokrulle vad du ser och skicka den till församlingarna i Efesus, Smyrna, Pergamus, Tyatira, Sardes, Filadelfia och Laodicea” (1:11).   De sju breven till församlingarna innehåller dels Jesu rannsakande och uppmuntrande ord, dels sju mäktiga löften. Jesus utlovar speciella förmåner åt den som vinner seger. De som övervinner i de olika situationerna som beskrivs, får del i Guds rikes välsignelser som ska gälla när Jesus kommit tillbaka. De uppmuntras att höra vad Anden säger till församlingen, kämpa och segra, för att bli medborgare i det messianska fridsriket. Det är alltså rika eskatologiska löften, som visar att det är värt att ge allt för att vinna segerkransen i Guds rike.

 

Boken skrevs  för att hjälpa församlingarna och enskilda troende att ta sig tillvara för och segra i kampen mot falska apostlar,  lärare, s . k profeter och profetissor,  i konkret förföljelse och i tider av avfall och sömnaktighet i församlingen. Det var en påtaglig realitet och fara på den tiden. Vi vet också att det är precis lika aktuellt idag. Därför skrev Johannes dessa brev för att hjälpa dem som lever för att hålla sig till Herren och vara trogna mot hans ord.

 

Många kristna levde i förväntan på att Jesu återkomst var nära. I det mäktiga romarriket  påbjöds att medborgarna skulle offra till kejsaren, som betraktades som en gud. Vidare fanns det gott om avgudakulter, som präglade samhället. Världsmakten var grym och repressiv. Flera förföljelser hade redan drabbat de troende. Romarriket byggde på makt, framgång på många olika områden och ekonomiskt välstånd.

 

Det är i denna tid Johannes och hans medkristna levde. Det präglade dem.  Därför måste boken läsas också mot denna bakgrund. Detta stora och mäktiga rike skulle dock inte kunnna bli bestående inför Gud själv och hans rike, som är så radikalt annorlunda. Gud gav Johannes dessa visioner för att Guds perspektiv på detta skulle komma i förgrunden.

 

Profeten Daniel upplevde världsmakternas uppgång och fall på nära håll, men fick i drömmar och visioner se riket från Gud som skulle krossa alla dessa. Gud visade honom dessa rikens verkliga natur bakom all sin yttre makt och glans. Det är för övrigt  mycket i dessa två skrifter som måste läsas tillsammans för att man ska kunna se hela bilden av den sista tidens skeenden.

 

 

Därför vände sig Herren Jesus till ett par av dåtidens församlingar, som fick representera helheten av kyrkan, med varningar, uppmaningar och tröst i deras vardagliga situation. Samtidigt får troende i alla tider vägledning om hur man ska förhålla sig till faror med villfarelse i församlingen och utanför den, i en gudsfientlig värld.

 

Då som nu gäller detsamma: ingen vet stunden när Herren kommer tillbaka, men Jesus själv undervisade sina lärjungar om tecknen för sin ankomst. Därför kan vi vara vissa om han vill att vi ska kunna vara förberedda och ana att tiden närmar sig. Många av oss tror att det inte är långt borta nu och vill tillhöra brudeskaran som väntar på vår Brudgum och välkomnar honom tillbaka. Vi fröjdar oss över hans  snara ankomst.

 

+++

 

 

 

Här är de sju löftena till övervinnarna:

 

Det första löftet är detta: ”Du som har öron, hör vad Anden säger till församlingarna! Åt den som segrar ska jag ge att äta av livets träd som står i Guds paradis.” (2:7).

Det andra: ”Du som har öron, hör vad Anden säger till församlingarna! Den som segrar ska inte skadas av den andra döden.” (2:11).

Det tredje: ”Du som har öron, hör vad Anden säger till församlingarna! Den som segrar ska jag ge av det dolda mannat. Och jag ska ge honom en vit sten, och på stenen är skrivet ett nytt namn som ingen känner utom den som får det. ”(2:17).

Det fjärde: Den som segrar och håller fast vid mina gärningar ända till slutet, honom ska jag ge makt över folken. 27 Han ska styra dem med järnspira som man krossar lerkärl, 28 liksom jag har fått den makten av min Far. Och jag ska ge honom morgonstjärnan. 29 Du som har öron, hör vad Anden säger till församlingarna! (2:26).

Det femte: Den som segrar ska alltså bli klädd i vita kläder, och jag ska aldrig stryka hans namn ur livets bok utan kännas vid hans namn inför min Far och hans änglar. 6 Du som har öron, hör vad Anden säger till församlingarna! (3:5).

Det sjätte: Den som segrar ska jag göra till en pelare i min Guds tempel, och han ska aldrig mer lämna det. På honom ska jag skriva min Guds namn och namnet på min Guds stad, det nya Jerusalem som kommer ner från himlen, från min Gud, och mitt eget nya namn. 13 Du som har öron, hör vad Anden säger till församlingarna! (3:12).

Det sjunde: Den som segrar ska jag låta sitta hos mig på min tron, liksom jag själv har segrat och sitter hos min Far på hans tron. 22 Du som har öron, hör vad Anden säger till församlingarna! (3:21).

 

Jag återkommer antagligen till detta.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.