Ty så älskade Gud världen..

 

 

Thorvaldsens Kristus.

 

 

 

 

Dessa verser brukar kallas ”den lilla Bibeln”, eftersom de kan sägas sammanfatta den kristna tron. Här sägs det största och viktigaste som kanske skrivits ner i historien. Vi har hört det många gånger men just därför är det viktigt att återigen tänka på vad det verkligen betyder.

 

Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att  var och en som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom. 18 Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn.” .. (Joh 3:16-17.)

 

 

Här ser vi att kärleken oftast är ett verb, Gud älskar aktivt och gör saker i historien. I Joh 1:a brev står det att Gud ÄR kärlek (4:16), men vi skulle inte veta vad det betyder om inte Gud hade agerat. Skulle vi tro på en teoretisk utsaga om inte Gud hade visat och bevisat att det är sant?

 

Knappast. På samma sätt som vi har svårt att tro på en människa som kan bedyra sin kärlek men aldrig gör något för att visa det. Guds kärlek är ingen sentimental och vacker idé, ingen teori utan förpliktelse. Det är bokstavligen blodigt allvar. Guds kärlek ledde honom ända till att visa den kärleken i konkret gärning, i Sonens blödande kropp på korset.

 

Är inte det för konkret?.. Att Guds egen Son dör på ett kors? Det är och har alltid varit en stötesten. Många anklagar Gud för att inte gripa in, att vara fjär och avlägsen. Men när han verkligen grep in tycker man det är frånstötande och obegripligt.  Men så gör en älskande Gud för att rädda människor från de destruktiva krafter vi alla är underställda. Det är och förblir ett mysterium som med allt annat djupt och betydelsefullt i tillvaron. Vi kan inte förstå det helt, att Jesus tog allt vårt onda på sig och att han ger oss allt sitt goda, bara vi tror på honom. Men så är det, så står det skrivet.

 

 

Gud älskar oss så mycket att han vill att vi ska vara hans och inte gå förlorade. Den möjligheten är en verklighet som vi inte helt förstår innebörden av, men det är något fruktansvärt. Det är att vara skild från Gud i evighet, vara kvar i synden och under förbannelsen.  Synden stod emellan oss och Gud. Därför fick Jesus ta konsekvenserna av vår otro och olydnad. Han lät sin dom över synden drabba sin Son för att rädda oss. Men det var för att vi skulle kunna förenas med vår himmelske Fader. Hans ofattbart stora kärlek söker vårt hjärtas gensvar som är trons ”ja” och ”tack”.

 

 

Kärleken kan aldrig tvingas på någon. Hur ofattbart det än är så kan inte ens Gud ”tvinga” sin kärlek på någon. Han äskar alla och vill att alla ska räddas och bli hans, men vi måste tro det och ta emot. Det är det storartade och allvarliga för oss, att vi kan förkasta hans kärlek, vända oss ifrån hans utsträckta armar.

 

 

 

 

Gud verkade med och genom människor i historien för att genomföra sin räddningsplan, trots stort motstånd,  att till sist låta sin Son födas in i denna värld.

 

 

Det började med Abraham och löftena till honom, att välsigna hela mänskligheten i och genom honom. Guds utvalda folk vandrade inte alltid i trons lydnad och det var en lång  väg genom historien, ofta mitt i de storpolitiska skeendena. Bibeln berättar från början till slut om Guds uthålliga kärlek, som till slut kommer att segra över allt motstånd från andevärldens makter och människors ovilja att tro på det Gud gjort.

 

 

+++

 

 

Ty så älskade Gud.. att han utgav.. för att. Här är sammanfattningen av frälsningshistorien: Gud visar i denna aktiva osjälviska handling, i denna agape-kärlek, att han gav av sitt eget hjärta,  sin egen älskade Son, ett med honom själv i helighet och upphöjdhet, för att vi skulle få dela hans liv och inte gå förlorade för evigt. Fadern och Sonen visste att det skulle innebära förkastelse, lidande, ensamhet, övergivenhet och den för oss ofattbara smärtan Jesus genomled på korset när han tagit alla världens synd på sig själv.

 

Som Johannes skrev i sitt 1:a brev brev, kap 3: ”Genom att han gav sitt liv för oss har vi lärt känna kärleken.”

 

Så älskar Gud. Så konkret, så nära. Under Jesu liv ser vi denna aktiva kärlek när han botade sjuka, rörde vid de oberörbara, upprättade syndare, förkunnade och undervisade om Guds rike. Han fortsätter sitt verk genom den helige Ande över hela vår jord.

 

 

Kärlek utan givande är svårt att föreställa sig. Vi tar först själva emot för att kunna ge på alla olika konkreta sätt som det behövs. Gud bevisade sin kärlek till oss när Jesus dog och uppstod för oss. Han gav oss förlåtelse och liv. Vi kan därför förlåta och välsigna varandra.

 

 

Hela skapelsen är också ett bevis på Guds kärlek. Den Gud som räddade oss, skapade också hela universum. Hans nåd och godhet, försyn och kraft uppehåller livet på jorden mot allt som vill fördärva och förstöra. Till sist ska hans kärlek triumfera vid Jesu återkomst och hans rike bli synligt i alla sin härlighet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.