Vad betyder det att ”födas på nytt” eller ovanifrån?

 

fott_av_vatten_och_anden_poster-rf3f4c59e7c7b46aca615ae7a6b13d811_9pw_8byvr_324

 

När vi föddes till denna värld valde vi varken föräldrar, land eller medborgarskap. Det berodde helt och hållet på våra föräldrars val att vi blev till. Vi föddes med en en genuppsättning och en släkthistoria som påverkar oss på alla sätt. Men om vi ska födas på nytt av Guds Ande in i hans rike,  beror det på hur vi svarar på Guds kallelse när han söker oss. Det är Guds verk från början till slut, att han i sin stora kärlek vill att vi ska tro på evangeliet och bli hans barn . Men vi har som sagt också ett val. Därför är det viktigt att fundera över vad det innebär för oss och vår framtid.

 

Om vi  som bakgrund till vår belägenhet drar mänsklighetens släktlinje tillbaka till sin absoluta begynnelse, hamnar vi hos de första människorna, Adam och Eva. De var individer men står också som representanter för mänskligheten. Adam betyder Människa. Eva betyder Moder till allt levande.

 

De präglade sina efterlevande på avgörande sätt inte bara när det gäller de rent biologiska och psykologiska aspekterna utan även med ett andligt arv. De gick genom sitt val att inte lyda sin Skapare och Gud miste om den direkta andliga gemenskapen med honom. Bibeln beskriver det som att de dog andligt. Död betyder separation från Gud och liv betyder gemenskap med Gud. Detta präglade mänsklighetens livsvillkor för all framtid. På grund av detta har varje människa sedan dess också syndat.

 

Vi alla som är ättlingar till de första människorna föds in i detta gudsfrånvända tillstånd. För att befrias från detta måste vi födas på nytt av Guds Ande och bli medborgare i hans rike. Bibeln uttrycker det också med att vi är ”i Adam”, den gamla syndamärkta människan, och måste överflyttas till att vara ”i Kristus”.

 

 

Själva pånyttfödelsen (och dopet, även om den aktuella texten inte handlar om dopet) är det sätt Gud använder för att denna livsförvandling ska kunna äga rum. När vi sedan är i Kristus, lever som Guds förlossade barn (som är början på vår personliga frälsningshistoria) fortsätter helgelseprocessen hela livet och fullbordas med slutfrälsningen när Jesus kommer tillbaka och Guds rike uppenbaras synligt. Det är alltigenom Guds verk, samtidigt som vår uppgift är att förbli i Kristus och ”arbeta med fruktan och bäven på vår frälsning” (Fil 2:12-13).

 

+++

 

Gud är vidare Herre och Kung i sitt eviga rike. Eftersom det är ett så annorlunda andligt rike än vår fysiska värld, måste han då låta sina medborgare födas in i sitt rike genom en andlig födelse. Det sker på samma sätt som när de första människorna förlorade sin gemenskap genom otro och olydnad mot ett ord från Gud, men nu omvänt. Vi väljer nu att tro på det ord Gud säger genom sin Son, som uppenbarar honom fullkomligt, om att för den som omvänder sig och tror på honom öppnas vägen tillbaka till Gud. Vi får ett erbjudande om att födas ovanifrån från Gud eller på nytt, (ἄνωθεν,) som det grekiska ordet kan betyda, något vi läser om i Joh 3:

 

Jesus och Nikodemus
3 1 Bland fariseerna fanns en man som hette Nikodemus, en av judarnas rådsherrar. 2 Han kom till Jesus en natt och sade: ”Rabbi, vi vet att du är en lärare som kommer från Gud. Ingen kan göra de tecken som du gör om inte Gud är med honom.”
3 Jesus svarade: ”Jag säger dig sanningen: Den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike.” 4 Nikodemus sade: ”Hur kan en människa bli född när hon är gammal? Hon kan väl inte komma in i moderlivet och födas en gång till?” 5 Jesus svarade: ”Jag säger dig sanningen: Den som inte blir född av vatten och Ande kan inte komma in i Guds rike. 6 Det som är fött av köttet är kött, och det som är fött av Anden är ande.

7 Var inte förvånad över att jag sade att ni måste födas på nytt. 8 Vinden blåser vart den vill, och du hör dess sus, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den är på väg. Så är det med var och en som är född av Anden.”

 

Här är inte den rätta platsen för ett närmare studium av vad ”vatten och ande” betyder. En del menar att det refererar till dopet men ingenting i kontexten tyder på det. Vatten och ande kan sägas betyda samma sak. Vatten är ofta en bild på Andens verk  (Jes 44:3, Joh 7:39-39).

 

När vi föds på nytt väljer vi alltså själva om vi tackar ja till detta oerhörda erbjudande, som vår skapare och himmelske Fader  ger oss. Vi föds på nytt genom Guds ord,  av hans Ande och blir hans barn. Det är livets mening och mål.

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.