I Allhelgonatid. Några reflektioner om döden och det eviga livet. I

 

 

 

 

 

 

 

Det har nyss varit Allhelgonahelg och vi har på ett särskilt kommit ihåg nära och kära som lämnat jordelivet. Människor kan ha många föreställningar om döden och livet efter detta, utan att de kanske egentligen har tänkt igenom varifrån dessa kommer. Många menar sig ”känna” att deras avlidna är med dem på något sätt och hoppas få möta sina kära på ”andra sidan”, även om de ofta inte kan redogöra för hur det skulle vara möjligt. Andra menar att de är borta, upphört att existera. En del menar att de ska återfödas i enlighet med någon slags reinkarnationstanke, som man inte kan redogöra för hur det skulle gå till på ett trovärdigt sätt.

 

Det är ofta ett känsligt ämne, man vill ju inte besvära sörjande med frågor, och de föreställningar man har om livet efter döden håller man ofta fast vid. De kan vara ogenomtänkta, men tjänar syftet att trösta och hjälper en att förlika sig med förlusten.

 

 

Ur ett rent psykologiskt och allmänmänskligt perspektiv är detta förståeligt, men för den som vill tänka efter lite mer, behöver det inte räcka med så vaga idéer. Vad som händer efter döden är ju ändå en av de viktigaste sakerna i livet, och för den som vill veta lite mer, erbjuder den kristna tron det rimligaste, bästa, mest hoppfulla  läran. Som med allt annat som verkligen är väsentligt måste också kunskapen om liv och död komma från Gud själv. Vi vet helt enkelt ingenting om detta.   

 

Han gav oss livet och som Skapare och Herre råder han över liv och död. Vi människor kan inte påverka detta, vi är helt utlämnade när vi står inför vår egen död. Ingen människa kan följa oss, vi är själva maktlösa inför livets slut. Det enda vi kan göra är förhoppningsvis att överlämna oss till Gud och tro på hans löfte, att den som tror på hans Son ska leva, om han än dör.

 

 

Jesus Kristus är den ende som vet hur det är att dö och sedan få liv igen, bara han har kommit tillbaka från dödsriket och lever idag. Det är naturligtvis också en fråga om tro, men av ett helt annat slag än de ogrundade föreställningarna jag nämnde ovan.  Det är en tro som bygger på fakta, på verkliga händelser: Gud lät av kärlek sin egen Son bli människa för att vi skulle få leva hos honom efter döden. Gud vill att alla ska räddas och komma hem till honom. Det är den enda och absoluta säkerhet vi har inför döden. Gud själv har garanterat detta i sitt ord och genom att låta Jesus dö och uppstå för oss.

 

 

Jesus ÄR vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom honom. Bara Jesus ÄR Uppståndelsen och Livet. Det är det största som kan hända oss, och det viktigaste valet vi kan göra, att säga ja till detta erbjudande, detta glädjebudskap  om syndernas förlåtelse och ett evigt liv. Redan idag kan vi överlämna oss i Guds goda händer och vara förvissade om att han tar emot oss när vi tagit vår sista andetag här på jorden. 

 

+++

 

 

Jag ska antagligen skriva fler inlägg om de yttersta tingen lite längre fram. 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.