Det bästa budskapet i alla tider- evangelium.

 

 

 

 

 

”Sedan Johannes hade blivit fängslad, kom Jesus till Galileen och predikade Guds evangelium och sade:Tiden är fullbordad och Guds rike är nu här. Omvänd er och tro evangelium!” (Markus evangelium 1:14).

 

 

Detta evangelium, det goda glädjebudskapet, är att Guds rike kom med Jesus Kristus själv. Vi får tro på en Person, Jesus själv, som visat oss vem Gud är. ”Den som har sett mig har sett Fadern”, säger Jesus (Joh 14:9). 

 

Vi hör dagligen många dåliga nyheter. Världen är farofylld och osäker, som den alltid har varit egentligen, och vårt liv är kort. Men det goda budskapet från Gud själv är att han vill vara med oss i och genom allt. Hans rike sträcker sig in i evigheten, och i sin kärlek kallar han oss till gemenskap med sig själv genom sin Son.

 

 

Gud vill att alla ska omvända sig och tro på evangelium och så räddas från denna onda tidsålder, från synd, död, ondska och lidande. Evangeliet rymmer den mäktigaste kraften i världen, den som kan göra oss till nya skapelser, utplåna vår synd och  ge oss delaktighet i Guds eget liv. Inga självförbättrinsprogram i religionernas eller humanismens namn kan tvätta oss rena från synd eller göra oss till himmelska medborgare. Bara Jesus kan göra det, genom sin död på korset och sin uppståndelse.

 

Paulus skrev i Romarbrevet: Jag skäms inte för evangeliet. Det är en Guds kraft till frälsning för var och en som tror, juden först  men också greken. 17 I evangeliet uppenbaras rättfärdighet från Gud, av tro till tro, som det står skrivet: Den rättfärdige ska leva av tro

 

Det goda budskapet om Jesus är Guds kraft till räddning för oss som tror. Allt är Guds verk, vår del är att tro och förtrösta, lyda och tjäna vår Herre.

 

 

Paulus skrev vidare i 1 Kor 15: Bröder, jag vill påminna er om evangeliet som jag predikade för er, som ni tog emot och som ni står fasta i. 2 Genom evangeliet blir ni frälsta, om ni håller fast vid ordet som jag förkunnade. Annars var det ingen mening med att ni kom till tro. ..        

 

 

Vad som är händer oss är det viktigaste i livet att stå fasta och bevara tron. Allt annat förgår, men Guds rike består.                 

 

 

Evangelium är de goda nyheterna om vår frälsning. Det finns räddning från synden, det onda, och till sist även döden. Det är Jesus Kristus som har besegrat dessa förstörande makter för vår skull. Vi befrias från den makt som höll oss bundna i andligt mörker, till Guds ljus i Jesus. Vi befrias från syndens makt, får våra synder förlåtna, och räknas som rättfärdiga inför Gud. Vi befrias från dödens makt till Guds liv, nu och i evighet.  

 

 

Paulus skrev i Kolosserbrevet 1:13-14 :    

 

  ”Han har frälst oss från mörkrets välde och fört oss in i sin älskade Sons rike. I honom är vi friköpta och har fått förlåtelse för våra synder”.

 

 

Det är sannerligen den största gåvan vi kan få! Tack gode Gud!

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.