Månadens reflektioner-augusti.

 

Vår kristna tro vilar på stadig grund, på fakta och inte myter: Guds handlande i historien som bevittnats av hans folk. Petrus var ögonvittne till det som skedde på berget när Gud förhärligade sin Son på ett synligt och mäktigt sätt.

 

Det var inga utstuderade myter vi följde när vi förkunnade vår Herre Jesu Kristi makt och hans ankomst för er, utan vi var ögonvittnen till hans majestät.17 Han fick ära och härlighet från Gud Fadern när rösten kom till honom från den majestätiska Härligheten  ”Han är min Son, min Älskade. I honom har jag min glädje.”
18 Den rösten hörde vi själva från himlen när vi var med honom på det heliga berget.

Här kan man läsa om denna innehållsrika händelse i evangelierna, Matt 17:1-8, Mark 9:2-8 och Luk 9:28-36.

Historien är full av berättelser, myter och legender. Det har varit ett sätt för människan i alla tider och kulturer att förstå sin omgivning och skapa någon slags begriplig berättelse om ursprung och sammanhang. I många fall skiljer de sig åt, men det finns också exempel på likheter.
Bibeln innehåller också berättelser om skapelsen och livet, men utifrån ett helt annat perspektiv. Det är Skaparen själv som i sitt Ord blixtbelyst viktiga skeenden och händelser i historien. Han har låtit oss få titta in bakom kulisserna och talat om hur allting började och hur det kommer att sluta. Det är vad uppenbarelse betyder, Gud själv avslöjar något vi absolut inte vet.
Det är han som tog initiativet till att visa vem han är och varför allting blev som det blev för oss människor.
Det har ingen människa kunnat tänka ut, vad som hände i universums begynnelse.  Ingen människa kunde heller räkna ut att Gud själv skulle uppenbara sig i egen hög person och bli människa på en bestämd tid och plats i historien. Ingen människa kunde över huvud taget hitta på en så underbar kärlekshistoria som den om vår Gud, om hur han skapar oss och när vi går bort från honom, gör allt för att återföra oss till sig. Den är dessutom sann.
Det är bara Guds Ande själv , som visste detta och skapade denna förunderliga samling böcker som ger oss en unik kunskap om vår Skapare, Frälsare och Herre själv. Han inspirerade och ledde alla de som skrev Bibeln Det är själva grunden för en korrekt verklighetsuppfattning där Gud är i centrum, och vi finner vår rätta plats i tillvaron i relation till honom.  Det Gud talat, det sker, och det Gud lovat,  går i uppfyllelse.
Så mycket fastare står nu det profetiska ordet för oss, och ni gör rätt i att hålla er till det som till ett ljus som lyser på en dyster plats tills dagen gryr och morgonstjärnan går upp i era hjärtan. 20 Framför allt ska ni veta att ingen profetia i Skriften har kommit till genom egen tolkning 21 Ingen profetia har burits fram genom någon människas vilja, utan ledda av den helige Ande har människor talat vad de fått från Gud. 
Man kan därför säga att den Heliga Skrift i sin helhet profetisk. Vi får hålla oss till detta ord som ett stadigt ledljus i världens mörker och kan vara helt förvissade om att Herren kommer att slutföra sin plan. Allting ser kaotiskt ut, och det blir tyvärr värre, men Gud har kontroll över både de stora skeendena och våra enskilda liv. Vi kommer att få veta det vi behöver när tiden är inne och behöver därför inte spekulera. Låt oss söka Guds ansikte mer än någonsin, i bön, förbön och tillbedjan, i Ordet, i tjänsten.
Men ni, mina älskade, ska bygga upp er själva på er allra heligaste tro och be i den helige Ande. 21 Håll er kvar i Guds kärlek, medan ni väntar på att vår Herre Jesus Kristus i sin barmhärtighet ska ge er evigt liv. ..
Han som har makt att bevara er från fall och föra fram er fläckfria och jublande inför sin härlighet – 25 den ende Guden, vår Frälsare genom Jesus Kristus, vår Herre – honom tillhör ära, majestät, välde och makt före all tid, nu och i all evighet. Amen.” (Judas brev).
+++

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.