Månadens reflektioner-Juli.

 

 

 

I Gud Skaparens verk ingår också hans suveräna förmåga att forma och förvandla. Det är ett egentligen ett lika stort mirakel som när Han talade allt som finns till existens.

 

 

Allt Gud gör är  ju mirakulöst för oss och vi kan inte begripa  det med vårt begränsade förstånd. I nyskapelsen, när vi föds på nytt av hans Ande, förvandlas vårt mörker till hans ljus, vår hopplösa situation till liv och framtid. Därigenom skapas också möjligheten att börja förnyas i vår tankevärld och agerande . Det är en process som tar tid, men det är verkligen möjligt. Det hänger inte enbart på oss, utan på Gud som ger oss sin nyskapande kraft. Därför ger vi inte upp.

 

Vi kan alltså samarbeta med Guds Ande i att utforma vårt liv utifrån de nya förutsättningar han skapat åt oss.  Mycket kan vi inte påverka, som vår familj, vårt arv, våra tidigare erfarenheter som format oss. Men vi kan få hjälp med att se annorlunda på vårt liv och omvärlden, att inte låta de destruktiva krafterna förstöra oss, att förvandla det som hänt oss till något gott.  Vi kan forma våra liv, de många skärvorna kanske, till en vacker och användbar kruka. Gud hjälper oss att förvandla det till synes meningslösa och hemska som hänt, till något av bestående värde bortom tid och rum. Vi lever ju inte bara för denna världen utan får ha detta evighetsperspektiv på våra korta liv.

 

 

Egentligen är det vår älskande Fader själv som omformar oss, förvandlar oss, i sina skapande händer. Om vi bara tillåter honom, och inte motarbetar hans arbete. Ofta förstår vi inte det som sker, men vi får överlåta oss till honom och lita på att allt till sist samverkar till det bästa (Rom 8):

 

Vi vet att allt samverkar till det bästa för dem som älskar Gud, som är kallade efter hans beslut. 29 Dem som han i förväg har känt som sina har han också förutbestämt till att formas efter hans Sons bild, så att Sonen blir den förstfödde bland många bröder. 30 Och dem som han har förutbestämt har han också kallat, och dem som han har kallat har han också förklarat rättfärdiga, och dem som han har förklarat rättfärdiga har han också förhärligat.

 

 

+++

 

 

 

Vi behöver uthållighet och ny styrka varje dag för att orka ända fram. Vägen är lång och bitvis svår, men Herren själv är vår kraftkälla.

 

 

Vet du inte? Har du inte hört

att Herren är en evig Gud

som har skapat jordens ändar?

Han blir inte trött och mattas inte,hans förstånd kan inte utforskas.

29 Han ger den trötte kraft

och ökar den maktlöses styrka.

30 Ynglingar kan bli trötta och ge upp,

unga män kan falla.

31 Men de som hoppas på Herren får ny kraft,

de lyfter med vingar som örnar.

De springer utan att mattas,

de vandrar utan att bli trötta.” (Jes 40)

 

 

 

Därför böjer jag mina knän inför Fadern, 15 han från vilken allt som kallas far i himlen och på jorden har sitt namn.  16 Jag ber att han i sin härlighets rikedom ska ge kraft och styrka åt er inre människa genom sin Ande, 17 att Kristus genom tron ska bo i era hjärtan och att ni ska bli rotade och grundade i kärleken. 18 Då ska ni tillsammans med alla de heliga kunna fatta bredden och längden och höjden och djupet 19 och lära känna Kristi kärlek, som går långt bortom all kunskap. Så ska ni bli helt uppfyllda av all Guds fullhet.
20 Han som kan göra långt mycket mer än allt vi ber om eller tänker oss genom den kraft som verkar i oss, 21 hans är äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla generationer i evigheters evighet. Amen.  (Efesierbrevet 3).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.