Vår livförsäkring.

 

 

Världen har alltid varit en osäker plats och korta tider av fred, utveckling och relativt välstånd har avlösts av mycket svåra tider som präglats av krig, naturkatastrofer, globala kriser, hungersnöd, pandemier. Bara Gud vet hur många som dött under alla olika fruktansvärda förhållanden genom årtusendena och han känner till varje enskild människa.

 

Vi försöker försäkra oss mot allt vi kan men inför de riktigt svåra katastroferna räcker inga mänskliga ansträngningar eller skyddande åtgärder hela vägen. Bibeln är realistisk i sin skildring av de mänskliga villkoren, samtidigt som den förmedlar ett verkligt hopp bortom de synliga tragedierna. För det första får vi hjälp, tröst och styrka här och nu när vi söker honom. Han är den som kan göra det som är omöjligt för oss.

 

För det andra får vi  evigt liv i Guds rike, befriat från alla syndens konsekvenser, ondskan, lidandet och döden. Hans liv övervinner döden och för den som tror på Jesus har vi redan fått ett förskott på den stora befrielsen, den totala upprättelsen. Tack vare den helige Ande har vi fått del i Guds oövervinnerliga kärlek och liv.

 

Som kristna är vi därför både realister och fyllda av detta hopp. Vi vet att vi alla lider på olika sätt i denna världen.. Men Guds ord och löften är den bästa livförsäkring vi kan ha. Inget nödläge, inte ens döden kan sätta den ur spel. Den står fast och håller i evighet. Vi är inte utlämnade åt förgängligheten utan är friköpta av Gud själv genom Jesu död och uppståndelse från alla förstörande makter till att vara hans.

 

Ty ingen av oss lever för sig själv, och ingen dör för sig själv. Lever vi, så lever vi för Herren. Dör vi, så dör vi för Herren. Vare sig vi lever eller dör tillhör vi alltså Herren( Rom 14:7-8).

 

Det är den verkliga befrielsens budskap, att vi inte behöver leva i fruktan för vårt liv: vad som än händer tillhör vi Gud och han tar hand om oss och bevarar oss för evigheten. Han är också med oss i all vår nöd.

 

Om än min kropp och min själ försmäktar , så är Gud mitt hjärtas klippa och min del för evigt.”(Psalt 73:26).

 

 

Vår livförsäkring står fast på klippan Kristus, det han gjort för oss genom sin död och uppståndelse. Vi har också fått den den största gåvan på vår vandring, att Gud är med oss, i oss genom sin helige Ande. Han hjälper oss när vi lever nära Jesus i ständig bön, tillbedjan och hämtar näring och styrka i Guds ord.

 

 

Det finns en kallelse på vårt liv, vi lever inte för oss själva utan är del i den större helhet som Kristi kropp utgör, alla troende på jorden. Vi tjänar syften som är högre än våra egna planer och projekt. Det är den djupaste meningen med vårt liv, vilket också ger oss perspektiv på våra personliga problem. Låt oss söka Guds ansikte mer än någonsin i denna svåra tid och bedja för alla som drabbas av den pågående pandemin, för vårdpersonal,  alla som drabbas på olika sätt, ansvariga myndighetspersoner osv. Vår främsta kallelse är att vara i förbön för alla människor och att hjälpa varandra utifrån våra förutsättningar.

 

Det är en så ofattbart stor nåd att personligen få lära känna Gud, vår skapare och Herre. Vår stora trygghet i en osäker värld är att han själv är vår tillflykt, vår hjälp.

 

 

Gud är vår tillflykt och vår starkhet,

en hjälp i nöden, väl beprövad.

3 Därför skall vi inte frukta, om än jorden skakar

och bergen störtar ner i havsdjupet,

4 om än havets vågor brusar och svallar,

så att bergen bävar vid dess uppror. Sela. (Psalt 46:1-4).

 

 

 

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.