Månadens reflektioner-mars.

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi lever av Guds gåvor. Livet i sig är en gåva. Vi skulle inte kunna andas eller röra oss utan Guds livsuppehållande kraft och försyn. Vi bokstavligen ”lever i honom och rör oss och är till” (Apg 17:28)

 

 

Som hans barn lever vi också av den största gåvan av alla, Jesus Kristus och Andens livgivande närvaro. I Kristus får vi av nåd, helt fritt och för intet, del av hans kärlek och ljus. Det är något helt unikt och står inte att finna i världen. Här kämpar och lider vi på många olika sätt men får varje dag nåden att förbli Kristus. I honom finns de stora gåvorna frid och glädje. Det är ingenting vi kan finna någon annanstans utan det ges oss i gemenskapen med honom själv. Så hur vi än har det i våra omständigheter, som kan vara nog så svåra, är Han själv vårt allt.

 

 

Det viktigaste är att kämpa den goda kampen, fullborda loppet och bevara tron, som Paulus sammanfattade sitt liv inför sin martyrdöd (2 Tim 4:7). Allt annat kommer att förgå, bara det vi är och har i Jesus består för evigt.

 

 

+++

 

 

 

Slutet på historien?

 

 

Ingenting är nytt under solen, som det står i Predikaren (1:9-10). Orostider med konflikter, svält och farsoter har alltid förekommit i historien. Människor lider under förtryck och orättvisor och drabbas av naturkatastrofer. Det har alltid förekommit. Det har alltid också funnits människor som offrat sig för andra, som visat stor handlingskraft och kärlek, samtidigt som somliga utnyttjat och förstört andras liv. Historien och varje enskild människas liv är på gott och ont. Det vet vi så väl.

 

 

En grundsten i den kristna tron är ju förväntan på vår Herres Jesu Kristi återkomst. Troende har alltid väntat  på det som kommer att bli historiens höjdpunkt, denna underbara och omvälvande händelse som förändrar allt. De har i sin tid tolkat tecknen på att det är nära förestående, men man har alltid missat någon detalj, en bit i det stora pusslet, vilket är lätt gjort. Det är nästan omöjligt att veta när det skall ske, men att det ska ske är helt klart. Bibelns vittnesbörd om detta är samstämmigt och tydligt.

 

Det finns dock i vår tid mycket som tyder på att vi är nära Jesu återkomst. Det rör det som skett med Israel de senaste 70 åren,  bedrägeri och avfall inom kristenheten, evangeliets utbredning, den upptrappade konflikten i Mellanöstern, den nya övernationella världsordningens plan, den falska enheten, den ökande förföljelsen av kristna.

 

 

Därför är det viktigaste att vara försonad med Gud och frälst av nåd och beredd på uppbrott. Då kommer vår framtid att vara ljus och lång, när vi som medborgare i Guds eviga rike får erfara det fullkomliga livet i Guds nya skapelse befriad från död, synd, ondska och lidande. Idag är frälsningens dag för var och en som ännu inte tagit emot Guds frälsning och bekänt Jesus som Herre.

 

 

Själva sättet att se på historien ryms i uppenbarelsen. Guds ord lär oss nämligen att allt i den skapade världen har en början och ett absolut slut och däremellan utspelas historien, där människor till stor del bestämmer vad som sker, men Gud ändå vakar över det hela och i sin försyn styr förloppet mot sin viljas fullbordan Det är också han som ytterst bestämmer när den ska ta slut. Vi har många exempel på hur Gud gripit in i nationer som svar på uthållig bön.

 

 

 

Slutet på historien som rymt så många krig, ofattbart stort lidande och oräkneliga förluster , men samtidigt konstruktivt samarbete, välgång, framsteg, är till sist gott. Därför att vår Gud som grep in i historien för att rädda oss, kommer att ta över efter att alla maktmänniskor och mänskliga system upphört. Gud har i sin nåd uppenbarat händelseförloppet i stora drag i förväg för sina profeter. och apostlar.

 

 

Bibelns sista bok slutar med ropet från församlingen, från varje troendes hjärta: ”Amen, kom Herre Jesus!”(Upb 22:20).  Det är vårt hopp, vår djupaste förväntan och glädje att skapelsens rättmätige Herre själv kommer för att råda och regera med sin rättfärdighet, kärlek och kraft i det eviga rike som tar vid när historien når sitt slut.

 

 

 

 

 

+++

 

 

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.