Månadens reflektioner- Februari.

Evangelisten Lukas ägnar ett helt kapitel (15) åt att beskriva glädjen i att återfinna det förlorade. Vi kan väl alla relatera till detta på något sätt. Vi har kanske hittat något för oss värdefullt som var borttappat, och kanske framför allt fått förnyad kontakt igen med en älskad människa efter lång tid.
Liknelserna uttrycker alla Guds hjärtas önskan, att finna de från honom bortvända människorna och därmed återge dem deras djupaste mänskliga värde och värdighet. Vi är skapade av Gud och för honom. Utan honom är vi förlorade när vi är borta från honom. Varje enskild människa är viktigast för honom, med Jesu egna ord:
v 7 Jag säger er: På samma sätt blir det större glädje i himlen över en enda syndare som omvänder sig än över nittionio rättfärdiga som inte behöver någon omvändelse.
I liknelsen om den förlorade sonen, som egentligen mer handlar om den kärleksfulle fadern, läser vi om hur sonen till slut kom till besinning, v 17. I grundtexten står det bokstavligen ”kom till sig själv” när han äntligen insåg att hans plats inte var bland svinen i främmande land, utan hemma hos sin pappa. Det är vad som sker när vi vänder hemåt, omvänder oss från våra egna destruktiva beteenden och finner vår Fader. Då kommer vi hem till oss själva också, till dem vi verkligen är.
Sonen som stannade hemma var på sätt och vis också förlorad, men det får jag återkomma till en annan gång.
+++

Vad är meningen med livet? Det finns många svar på den frågan som kan vara bra. Ett svar är att vi alla har möjligheten att lära känna vår Skapare och Gud, vår Fader i himlen och hans Son.

När vi gör det börjar vi även vandra på självkännedomens väg, eftersom Guds Ande som är sanningens Ande, hjälper oss att vandra i sanningens ljus. Han lär oss om vem Gud är, vilka vi själva verkligen är på gott och ont, och hur livet bäst ska levas.

Vad är meningen med det kristna livet? Att bli det vi redan är i Kristus, och det kommer vi antagligen inte att bli klara med under vårt korta liv. Vi ska leva som de älskade barn vi är, som de rättfärdiggjorda och befriade människor vi är i Kristus. Det är helgelsens väg som består av mycket kamp mot vår gamla människa och många misslyckanden. Men det är samme helige Ande, vår Hjälpare, som är med oss och åstadkommer detta om vi av hela vårt hjärta vill det och arbetar tillsammans med honom för att Kristus ska ta gestalt i oss.

+++

Trons blick ser så mycket längre än det synliga. Vi står ofta i en troskamp när det gäller att hålla fast vid Guds löften när allt talar emot dem. Vi behöver mycket tålamod och uthållighet , och med trons blick kan vi ana det Gud ser och vill.

I Hebreerbrevet 11, trons kapitel, läser vi följande om Moses och alla svårigheter han gick igenom: ”Han höll ut därför att han liksom såg den Osynlige” (v 27).

+++

Salighet betyder intensifierad och upphöjd glädje, och är en definition på en troende människa som i all sin svaghet och fattigdom förtröstar på Gud. Det är Herren själv som i sin välsignande nåd och närvaro i våra liv gör oss större än våra omständigheter och berikar oss.

Salig är den som fruktar Herren och har sin stora glädje i hans bud” (Psalt 112).

Jesu saligprisningar lär oss också att saligheten är så långt från en ytlig världslig lycka man kan komma. Det är mänskligt sett omöjligt att glädjas över och i dessa omständigheter.

Det går bara om Jesus själv hjälper oss.

Matt 5: 3 ”Saliga är de som är fattiga i anden,

för dem tillhör himmelriket.

4 Saliga är de som sörjer,

för de ska bli tröstade.

5 Saliga är de ödmjuka,

för de ska ärva jorden .

6 Saliga är de som hungrar

och törstar efter rättfärdighet,

för de ska bli mättade.

7 Saliga är de barmhärtiga,

för de ska få barmhärtighet.

8 Saliga är de renhjärtade,

för de ska se Gud.
9 Saliga är de som skapar frid,

för de ska kallas Guds barn.

10 Saliga är de som blir förföljda

för rättfärdighetens skull,

för dem tillhör himmelriket.

11 Saliga är ni när människor hånar och förföljer er och ljuger och säger allt möjligt ont om er för min skull
12 Gläd er och jubla, för er lön är stor i himlen. På samma sätt förföljde man profeterna före er.”
Mer om detta nästa gång!
+++

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.