Månadens reflektioner- Januari.

nåd
Ännu ett år har precis börjat, som vi inte vet något om. Vi känner dock till själva slutmålet för vår livsvandring och det är ändå det viktigaste. Gud har kallat oss till sig själv och när tiden övergår i evighet fortsätter och intensifieras vår gemenskap med honom.  Vi går igenom mörker och ljus, sorg och glädje här i livet och mycket kan synas osäkert, men målet för vårt liv står fast. Det är också befriande att få glömma det som ligger bakom och se framåt. Så här uttrycker Paulus det i Fil 3:
 
12 Inte som om jag redan har gripit det eller redan har nått det målet, men jag jagar efter att gripa det, eftersom jag själv har blivit gripen av Kristus Jesus. 13 Bröder, jag menar inte att jag redan har gripit det, men ett gör jag: jag glömmer det som ligger bakom och sträcker mig mot det som ligger framför 14 och jagar mot målet för att vinna segerpriset, Guds kallelse till himlen i Kristus Jesus.

 

 

När vi överlämnat vårt liv till Herren får vi lita på att han som är Vägen, leder oss rätt och går med oss. Han är samtidigt upphovet till vår själva existens och andliga liv i honom, själva vägen och målet för vår vandring.

 

 

+++

 

 

 

Jag vet på vem jag tror. Därför vet jag också vad jag tror på: vad denne trovärdige person har sagt och gjort, alltså Gud själv. Han är en ende som är alltigenom sann, trovärdig och trofast.

 

Allt börjar och slutar  i vår personliga relation med Jesus. När den är djup, sann och ständigt pågående, blir hans ord levande för oss och vi ser att trons grund håller i alla stormar, i alla situationer. Vår förtröstan, tillit och tro på honom växer och fördjupas varje dag, om vi ständigt väljer att lyssna och följa hans väg.

 

 

+++

 

 

 

bibeln

 

Så sant Gud är trofast: vårt budskap till er är inte ja och nej. 19 Ty Guds Son, Jesus Kristus, som bland er har blivit predikad av oss, av mig och Silvanus och Timoteus, han kom inte som ja och nej, utan ett ja har kommit genom honom. 20 Ty alla Guds löften har i honom fått sitt ja. Därför får de också genom honom sitt amen, för att Gud skall bli ärad genom oss. 21 Den som befäster oss och er i Kristus och som har smort oss, det är Gud. 22 Han har även satt sitt sigill på oss och gett oss Anden som en handpenning i våra hjärtan.
 
Alla Guds löften har fått sitt ja i Jesus Kristus. Hur många är de ? En del säger att det är 3 000 eller fler, 365, alltså ett löfte för varje dag på året. Vad handlar dessa löften om? Listan blir lång om vi ska räkna upp dem alla, men här är några av de viktigaste:
Frälsning, vilket betyder räddning, rent bokstavligt att frihalsas från slaveri, bli av med den halsboja som slavarna bar. Räddning i sin tur innebär syndernas förlåtelse, försoning med Gud, oss själva och andra, befrielse från den eviga döden i mörker. Frälsning ger oss upprättelse, helande och ett återförande till Guds ursprungliga plan med skapelsen. Vi befrias från tillvarons destruktiva makter och får redan nu leva i hans rike som präglas av Shalom, frid, ordning, trygghet.
Evigt liv, vilket innebär att vi får del av Guds eget liv som ÄR kärlek, rättfärdighet, salighet. Vi har fått förstlingsgåvan till detta eviga liv genom den helige Ande och vi väntar på det fullkomliga livet hos Gud när Jesus kommer tillbaka och hans rike blir en synlig verklighet.
 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.