Fasta och prövningar.

 

öken

 

 

Med två veckor kvar till påskdagen aktualiseras temat med den fastetid vi har varit inne i. Fasta och prövningar hör ihop, men även fasta och förberedelse, väntan på Gud.

 

Israels folk vandrade i öknen i 40 år och det var en period av prövning, om de ville höra Herrens ord och följa hans väg. De fick lära sig att förtrösta på honom för sina grundläggande behov, som mat, vatten, skydd och vägledning.

 

Moses var uppe på berget i 40 dagar  i samband med att Gud gav Toran, Lagen, till sitt folk som han befriat ur Egypten för att de skulle tillhöra och tillbe honom allena (2 Mos 34:28). Elia fastade också i 40 dagar innan han mötte Gud i den stilla susningen på berget Horeb. Det var efter den stora konfrontationen  med baalsprästerna på berget Karmel, då Gud visade sin mäktiga kraft.  (1 Kung 19:8). Daniel fastade och bad för sitt folk när han läste i profeten Jeremias bok att Guds tid för deras återvändande till Jerusalem efter den babyloniska fångenskapen ( Dan 9:3).

 

Jesus fastade i 40 dagar efter sitt dop och innan han inledde sin offentliga tjänst. Han frestades av djävulen när det gällde det Gud i dopet bekräftat offentligt: ”Du är min Son, den Älskade. I dig har jag min glädje” ( Luk 3:22). Lukas berättar vidare att Jesus fördes av Anden omkring i öknen där han alltså blev frestad just när det gällde detta. Djävulen ifrågasatte detta och sade: ”ÄR du Guds Son”,  så gör det och det.. och uppmanade honom att använda sin makt för egen del och att utifrån Skriftens ord pröva Gud. (4:1-13).

Jesus övervinner allt detta genom att citera Guds ord: ”Det står skrivet”….

 

Efter denna konfrontation och prövning står det att han vände tillbaka till Galileen” I Andens kraft” och började predika, undervisa och göra under bland det sargade folket.

 

 

Det finns naturligtvis paralleller både till prövningen av Israels folk och även tillbaka till Adam och Eva, de första människorna som i en fullkomligt idealisk miljö inte förmådde lyda Guds ord och bud. Jesus var dock fullkomlig i sin lydnad till Fadern under svåra omständigheter i öknen, där han blev svårt prövad.

 

 

+++

 

Det är ju ett exempel och en tröst för oss som genomgår prövningar. Om vi förblir i Guds ord kan också vi övervinna den ondes anfäktelser och attacker. Gud är oss så nära i prövningens stund och hjälper oss igenom, bara vi härdar ut. Han har ofta sina syften med sådana perioder som vi inte alltid förstår, men allt samverkar till det bästa för oss som älskar Gud. (Rom 8:28). Den stora faran är alltid att vi ger upp, tappar tron och vänder oss ifrån Gud istället för att söka honom ännu intensivare, vilket är det enda som kan hjälpa oss.

 

Ingen annan frestelse har drabbat er än vad människor får möta. Gud är trofast, han skall inte tillåta att ni frestas över er förmåga, utan när frestelsen kommer, skall han också bereda en utväg, så att ni kan härda ut. (1 Kor 10:13).

 

Välsignad är vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader, barmhärtighetens Fader och all trösts Gud, 4 han som tröstar oss i all vår nöd, så att vi kan trösta dem som är i nöd med den tröst vi själva får av Gud. (2 Kor 1:3-4).

 

 

Vi läser i Jakobs brev: ”Räkna det som den största glädje, mina bröder, när ni råkar ut för alla slags prövningar. 3 Ni vet ju att när er tro sätts på prov, så gör prövningen er uthålliga. 4 Men låt er uthållighet visa sig i fullbordad gärning, så att ni är fullkomliga och hela, utan brist i något avseende. (1:2-4)

”Salig är den som håller ut i prövningen, ty när han har bestått sitt prov skall han få livets krona, som Gud har lovat dem som älskar honom”..(1:12).

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.